Wednesday

pengalaman bersalin anak sulung



assalamualaikum...

anak pun dah tidur now mama boleh hadap laptop kejap hapdet blog sebelum hero mama menjerit nak susu...hehehhee...alhamdulillah pada 2 februari 2017 aku dah pun selamat melahirkan putera kesayangan a.k.a pelengkap hidup aku dengan ajip yang kitorang beri nama....muhammad dian rifqi bin mohd razip yang bermaksud cahaya, lemah lembut ; kawan pendamping...pada pukul 10.55pm...malam jumaat :)


disebabkan ini anak pertama so aku plan bersalin dekat hospital shah alam seksyen 7 jela sebab incase kandungan aku mengalami komplikasi contoh tak boleh bersalin normal and terpaksa czer...senang je labour room accept czer case anytime...if dulu aku cakap nak bersalin dekat annur...annur problemnya  tak accept kes czer pulak...huhuhu



due rifqi sepatutnya pada 26 januari 2017 tapi sebab dia degil takmau keluar hari2 mama doa cepat lah keluar tetap dia buat derkkk je dalam perut..huhu...siap dah minum selusuh & akar fatimah still wat derkk,,,haha last-last dah lewat 6 hari doktor pon bagi tarikh serah diri untuk di "induce" pada 1 februari 2017....alahai lemah lutut...malam2 tido pon resah gelisah jeee...dah dapat bayang ramai kata induce ni sakit...sejenis ubat yang dimasukkan kedalam kemaluan wanita untuk menghasilkan rasa sakit bersalin secara paksaan...huhu...ajip selalu suruh aku banyakkan solat berdoa mohon dipermudah...zikir banyak2...dia pon banyak doakan aku dalam solat dia time dia imamkan solat kami..banyak bantu aku lalui end trimester yang mencabar..huhu..selama tempoh lewat 6 hari tu banyak gak aku ikhtiar macam2....antaranya pusing 1 tasik yang panjangnya 3km dekat tasik permaisuri...sambung pulak 2km tasik shah alam...sampai sakit2 pinggang...hahhaha tapi sama je tak turun tanda lendir darah & ketuban...still rifqi takmau keluar~



1 FEBRUARI 2017



Akhirnya pagi 1 februari tu...aku dengan berat hati sengaja lambat2 kan pergi mandi semua...plan nak pergi hospital pagi pukul 8 lajak jadi pukul 2 petang lepas zohor...hehhee....tak boleh blah meratap tepi sofa...nangis oi....ajip gelak je...dia pegang kaki aku....sejuk katanya...haha...gila resah gelisah nervous tak sedia semua bercampur jadi satu...last last dah pukul 2...pergi rumah mak salam cium minta maaf semua...pergi lak office ayah...salam cium minta maaf semua...maka otw lah aku ke hospital dengan mulut yang diam seribu bahasa... :p


lepas settle daftar masuk & buat ujian ctg...kena ikut nurse naik lif ke tingkat 4...for your info tingkat 4 ni namanya aras dewan bersalin...dekat sini la aku duk dengar orang menjerit meraung sakit semua...then dengar suara baby baru dilahirkan..perasaan gemuruh makin kuat la jadinya...dekat sini kena scan 2D and seluk untuk ketahui bukaan servik dah berapa cm....ok lah check still 1cm...warded la satu malam sebab besoknya nak kena induce dah...hurm tido dalam keadaan resahhhhh........resah sebab takut induce in the same time happy sebab mama akan jumpa buah hati mama esoknya :)


ini ditingkat 4..ruang dewan bersalin...
duduk dulu sementara menunggu nurse datang nak bagi baju hospital
sebelum ke wad di tingkat 8 ;)
omeyyy je dot dot taw pink lak tuh..hehehhehe

p/s: ini semua kakak2 yang tengah 'sakit' tunggu jam nak bersalin kejap lagi..
tanya akak depan ni dah berapa cm..dia jawab 4cm...huhu goodluck!


 suasana malam wad kelas 3 hospital seksyen 7 shah alam


suasana pagi wad kelas 3 hospital seksyen 7 shah alam.



sepatutnya nak ambil kelas 2 yang satu bilik ada 4 katil tu tapi full pulak..
kelas 3 pon okay la...katil banyak & selesa jugak :)


2 FEBRUARI 2017


bangun pagi pukul 6 setengah terus solat subuh dan ikut nurse ke tingkat 4 tadi sebab nak cocokkan jarum dekat tangan kiri....buat ctg lagi & check bukaan alhamdulilah berganjak naik 2cm macam semalam 1cm je,,ajip wasap bagitahu ade diruang menunggu bawakkan nasi lemak..atoto sweet je..padahal hospital ada bagi breakfast but tak lalu ...hihi..makan nasi lemak berdua dengan ajip dekat ruang menunggu para suami ...tiba2 tengah makan nurse panggil masuk nak check bukaan lagi...guess what??


5cm!!


oh myyyyyyyyyy.............
macam magic entah tiba-tiba takde sakit takde apa jadi 5cm terussss kauu...ade orang 1cm dah sakit bagai nak gila..aku tup-tup dah 5cm dengan takde sakit apa pelik jugak..hahah siap nurse & doktor pakar pelik kenapa aku tak sakit pon....and dorang ucapkan tahniah sebab tak jadi "induce"..aku punya lega macam nak sujud syukur kat situ... hehhehehee :p


masuk semula ruang menunggu dengan muka berseri-seri...ajip tanya senyum2 apehal gila ke? :p aku jawab aku tak jadi induce....alhamdulillah sambung balik makan nasi lemak tadi...hahhaha...disebabkan katil labour room full...aku tak dibawa masuk ke labour room awal...so sementara tu aku lepak la dengan ajip dekat ruang menunggu dari pagi sampai maghrib..maghrib ajip balik rumah balik untuk amik nasi campur dan kita dinner sesama sebelum kena panggil masuk labour room...



makanan tengahari yang disediakan hospital.. 


makanan dinner hospital aku tak makan..sebab tak sedap..ajip datang bawakkan
nasi campur makan sesama ...japg nak masuk labour room dah..heeeee :)



lepas siap dinner dengan ajip masuk balik sini tunggu
nama dipanggil untuk ke labour room..time ni dah start ramai ok..
sampai kerusi jadi triple park...ikutkan kerusi asal L shape je...




dah standby baring atas katil bersalin ni...fuhh sempat..
haha...hati takyah cakap dia punya berdebar...sakan tengok jam dinding je,..
*jam didinding terus berdetak ahhh*...kakiku juga terus berjalan ahhh...*
*tapi mengapa tak kulepaskan tatapanmu dari diriku..uu..uuu :p


PROSES BERSALIN BERMULA


nasib aku perasan jam ni rosak tulis pukul 5 padahal masuk sini pukul 7...nurse terus tukarkan sebab nanti nak catat jam kelahiran bayi...start pukul 7 datang doktor check bukaan naik dari 5cm jadi 6cm...dorang sembang apa dengan nurse tahu2 je doktor mintak kebenaran untuk induce aku cara drip air dalam tangan dan bagitahu nak pecahkan ketuban aku...katil semua dah full ade orang lain nak beranak pulak...aku pon okay jela aku tak paham sangat...yela anak first kan :p 




mula-mula masuk air boleh cool lagi tak sakit contraction pape kan..mungkin rezeki aku la dipemudahkan takde rasa sakit pape dari 1cm sampai la 6cm...sakit pinggang pon takde apatah lagi sakit senggugut yang ramai katakan tu...fine air tu dah mula menguasai diri aku...shaking gila oi penangan ketuban dah pecah...contraction mula terasa...sakit....sakit yang tak tergambar gila2..nurse dah pesan kalau terasa sakit je sedut gas tahan sakit...msalahnya gas tu tak mampu membantu kau langsung..sakit dia cam senggugut tapi 10 kali ganda...terasa tulang temulang dipatahkan serentak..memang time tu dalam otak tak ingat sesiapa kecuali Allah...Allah..Allah..bibir tak lekang dari baca doa yunus...menggigil gila tahan sakit..ade sesekali terjerit sebab tak dapat menanggung sakit contraction yang mula2 datang cuma 15 minit sekali...tiba-tiba datang serang 5 minit sekali...gigih sempat voicenote dekat ajip kata sakit...dia suruh sabar banyakkan zikir katanya...ok kalini sakit makin kemuncak...dia datang 5 minit sekali pulak...datangnya pakej rasa nak terberak...aku ade ingat nurse pesan kalau terasa nak berak jerit panggil nurse...aku pon jerit panggil "nurse! nurse!" bergegas nurse datang & tengok kepala baby dah kat pintu miss v....hahaha dengan tak sempat panggil doktor...3 nurse terus buka kan kangkang aku luas2...suruh push!



nurse 1 :

"push dilla push!"
"awk boleh buattt"


nurse 2:

"panggil suami dia kemari, dia dah nak bersalin sangat ni"
"push lagi push"


nurse 3 :

"okey korang settle dia dulu ,aku panggil suami dia masuk"


suara yang aku dengar masa moment nak beranak oleh dua orang nurse muda tu just..


"push ! push! okey pandai..awak pandai buat ni..awak bolehh! nk jumpa anak tak? ha pushhhh! ok curi nafas...teran lama2 macam nak berak ok? pushh...push lagi dan lagi....akhirnya...


keluar lah muhammad dian rifqi bin mohd razip tepat jam 10.55pm dengan berat 3.4kg....tanpa suami disisi sebabnya time nurse panggil dia...dia tak sempat datang aku dah selamat semuanya....hahhahaa...penangan induce drip ni bila kita dah nak terberak sangat...harapan suami nak bergegas masuk untuk teman amat nipis...sebab aku tak dapat nak control or tunggu sesiapa lagi...kalau berak boleh jugak kemut kemut tahan kan...tapi ini bila rasa nak berak tu datang je..dia macam paksa seluruh sistem badan aku push time tu jugak !! huhu...last last ajip sampai tengok baby dah siap bungkus..heheheh tekilan jugak dia ...tapi dia kata takpe laa ade hikmah sebab dia tak boleh tengok darah nanti pengsan :p


lepas je muhammad dian rifqi meluncur keluar dan diletakkan atas dada aku...dia punya lega tu hanya tuhan je tahu...sakit tadi hilang macam tu je lepas dapat pegang anak sendiri...hehhee...muhammad dian rifqi keluar bersih sangat..takde darah melekat dekat badan sebab mama start 7 bulan dah start amalkan air kelapa muda...sebab tu nurse cakap air ketuban mama bersih je....



tapi sakitnya hilang 5 minit je..hahhaa...lepas baby keluar...uri kena tarik...uri aku besar ok lagi sekali sakit :p then kena jahit.... tak sangka plak anak first ni dia gunting bawah aku panjang....kena bius untuk jahit 2 lapisan isi dalam....dan yang tak tahan kena jahit hidup-hidup untuk kulit belah luar..hanya mampu berserah je...tapi nurse baik sambil jahit sambil sempat sembang-sembang untuk tarik perhatian aku so tak rasa sangat la walaupon sebenarnya rasa jugak..haha,...lepas siap jahit ingatkan penderitaan habis kat situ je...fine nurse seluk plak 2 jari dia korek segala macam darah yang tertinggal kat dalam...dengan bawah berjahit banyak kena seluk plak dengan jari lagi..dalam plak tu..haihh memang mampu selawat jela & tawakal...hahhahaha




selesai kerja nurse...dia tunjukkan kiblat arah mana ajip nak azankan muhammad dian rifqi...nurse tinggalkan kitorang nak bagi masa untuk privasi kami sekejap termasuk azankan baby and ajip bawak kan nasi & bancuhkan milo untuk aku makan minum sebab tenaga 100% hilang masa bersalin...dia risau aku pitam je...sambil ajip azankan & dukung anak aku makan & minum sikit je takde selera...darah dah banyak tumpah...penat sangat rasa nak tidur jee..





muka fresh baru keluar dari perut mama...
muhammad dian rifqi buah hati mama & ayah :)


Alhamdulillah syukur semuanya aku lalui dengan selamat...cepat...mudah...syukur sangat2 Allah permudahkan urusan aku melahirkan dia...sakit pukul 9....pukul 10.55 dah selamat bersalin...tak sampai 2 jam menanggung sakit :) terima kasih buat semua yang mendoakan...mak ayah, mertua, saudara, kawan-kawan....ramai jugak yang cares bertanya kan wasap tapi slow slow baru dapat reply..hihi...sekarang terasa macam hidup aku dengan ajip lengkap dengan kehadiran muhammad dian rifqi bin mohd razip :) mama & ayah loves you sayang semoga jadi anak yang soleh mendengar kata serta berjaya di dunia dan akhirat......


sebelum discharge hospital..dorang ada bagi gift...wahhh...super excited...most of all is keperluan baby..mama dah takyah susah2 nak beli mana yang belom beli..hihihi...

byeee assalamualaikum...
:)










No comments:

Post a Comment